Elk bedrijf, ongeacht de grootte, heeft een stem nodig.
Maar kleinere bedrijven vinden het moeilijker om naar buiten te komen en hun merken en diensten te promoten. Dit kan kostengerelateerd zijn, of door een gebrek aan PR-ervaring. Of het nu gaat om interne middelen of een bureau, PR is een andere uitgave voor reeds uitgerekte eigenaren.
Dit is waar PR-verzending komt binnen – een platform dat mediacontacten en doe-het-zelf-leren combineert, waardoor kleine bedrijven alles krijgen wat ze nodig hebben om hun merk te promoten en geweldige pers te krijgen op een betaalbare manier.
We spreken met Rosie Davies-Smith, oprichter van PR Dispatch, om meer te weten te komen over de groei van haar bedrijf en haar advies voor andere eigenaren van kleine bedrijven.
Ingooien
In 2011 liep Rosie stage bij een onafhankelijk breigoedbedrijf waar ze de PR-taken moest uitvoeren. Maar ze had geen idee wat dit betekende.
“Ik kreeg een stapel tijdschriften en kreeg te horen dat ik gebreide kleding moest pitchen om in kerstcadeaugidsen te verschijnen”, zegt Rosie. “Een paar dagen later kreeg ik reacties en dacht: dit is ongelooflijk – dit is hoe bedrijven bekendheid krijgen.”
Na met veel meer merken te hebben gewerkt, richtte Rosie in 2013 haar eigen bureau op, LFA.
“Ik begon zonder ervaring en vroeg me vaak af of eigenaren van kleine bedrijven in hetzelfde schuitje zaten. Ik vroeg me af: als we al deze informatie en expertise in een platform zouden kunnen stoppen, zouden bedrijven daar dan graag voor willen betalen? We probeerden het en kregen in de eerste maand 30 aanmeldingen”, legt ze uit.
Dit werd PR Dispatch, dat in 2017 werd opgericht.
En terwijl LFA tijdens de pandemie te veel klanten verloor om door te gaan, ging PR Dispatch steeds beter. Nu gebruiken honderden leden van kleine bedrijven het platform.
Klein beginnen
Rosie vertelt ons over haar passie voor het werken met kleine bedrijven:
“Het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid als klein bedrijf is absoluut cruciaal, en door in de pers te verschijnen, kunnen ze dat doen. Het is geweldig om kleine bedrijven de kracht te geven om mensen bewust te maken van hun producten, diensten en verhalen.”
Ze voegt eraan toe dat ze dol is op de wendbaarheid van kleine bedrijven. “Het is verbazingwekkend hoe ze zo veel sneller op perskansen kunnen inspelen dan grote bedrijven. Hun behendigheid is echt verfrissend.”
Populaire onderwerpen
Rosie beschrijft enkele van de grootste uitdagingen waarmee haar leden worden geconfronteerd:
“De recessie is een enorme uitdaging en veel kleine bedrijven zullen hun PR-budgetten moeten verlagen. Daarom is het erg belangrijk dat we betaalbaar zijn. Marketingteams hebben de mogelijkheid om te leren hoe ze PR moeten doen en toegang krijgen tot onze database zonder de bank te verslaan.
Rosie voegt eraan toe dat, hoewel het lezen van de media vooral eng kan zijn voor kleine bedrijven, het ook belangrijk is om je te concentreren op de positieve punten.
“Ik heb bijvoorbeeld artikelen gelezen over hoe tijdens economische neergang meer mensen zichzelf trakteren op eenmalige, zinvolle aankopen. Dit kan dus een kans zijn voor betaalbare luxemerken om tot hun recht te komen. Het is echt een uitdagende tijd, maar er zijn kansen voor kleine bedrijven”, zegt ze.
Een helpende hand
Over hoe Rosie met Xero werkt, zegt ze: “Ik hou van Xero! Ik ben dyslectisch en de gedachte aan boekhouden maakte me absoluut doodsbang, maar het werd aanbevolen door mijn accountant en ik vond het vanaf de eerste dag zo gemakkelijk te gebruiken, zelfs als ik twee bedrijven run.”
Ze voegt eraan toe dat PR Dispatch uitsluitend een abonnementsbedrijf is, waarbij alle betalingen worden gedaan via Xero’s Stripe-integratie.
Rosie vervolgt: “We schrijven veel awardaanvragen en we krijgen altijd vragen als: wat is uw omzet over de afgelopen drie jaar? Dit is niet altijd gemakkelijk om snel en nauwkeurig te verstrekken, maar Xero stelt me in staat om dat te doen en maakt het inzenden van prijzen zo eenvoudig.”
En Rosie is nadrukkelijk over de waarde van haar accountant, Stuart op Boekhoudkundig Extrabrengt naar PR Verzending:
“Ik werk al tien jaar met Stuart en hij is mijn reddingslijn. Hij heeft me met alles geholpen, van het voldoen aan Making Tax Digital tot het adviseren over mijn verhuizing. Hij gaat boven en buiten.”
Tips van het vak
Rosie biedt haar tips voor kleine bedrijven die worstelen in het huidige economische klimaat:
“Denk eerst twee keer na voordat je een PR-bureau betaalt. Er zijn databases beschikbaar die u kunnen helpen uw eigen perscontacten op te bouwen, en u bespaart veel geld. Ten tweede, denk na over de providers die u gebruikt en hoe u met hen kunt samenwerken voor PR-doeleinden. Zullen ze je profileren op hun websites?”
Ze voegt eraan toe dat nichepublicaties ook nuttig zijn om uw merk bekendheid te geven. “Iedereen wil in The Guardian staan, maar er zijn echt interessante, sectorspecifieke publicaties die jou graag als oprichter willen profileren.”
Vooruit kijken
Ten slotte deelt Rosie haar hoop voor de toekomst voor PR Dispatch:
“We ondersteunen momenteel 450 merken, maar ik zou dat graag uitbreiden naar duizenden. Echt, ik wil trouw blijven aan waar we goed in zijn. Ik wil mijn eigen PR blijven runnen werkplaatsenen ervoor zorgen dat mijn team voldoende flexibiliteit heeft om de dingen te doen waar ze van houden.”