In een gesprek met Accountancy Age bespreekt Tim Sarson, hoofd belastingen bij KPMG, het gebruik van het belastingstelsel om het nivelleren van de infrastructuur en de levensstandaard in het VK te ondersteunen, en de beloften van de nieuwe premiers inzake belastingverlagingen.
Bent u het eens met de voorstellen van premier Liz Truss om belastingverlagingen door te voeren?
De meeste voorstellen raken bedrijven op de een of andere manier. De terugdraaiing van de Zvw-heffing heeft bijvoorbeeld gevolgen voor individuen. Maar uiteindelijk is het iets dat wordt beheerd door bedrijven, en het is iets dat de kosten van de werkgelegenheid beïnvloedt. Dus ik denk dat alle voorstellen om belastingverlagingen door te voeren redelijk relevant zijn.
De omkering van de stijging van de bedrijfstarieven heeft een duidelijke internationale impact, mobiel kapitaal dat investeert in zaken als IP, of het hoofdkantoor dat beslist waar het hoofdkantoor moet worden gevestigd. Ik denk dat het niet zo’n impact heeft op de beslissingen van Britse binnenlandse bedrijven of multinationals die al lang in het VK zijn gevestigd. Maar ik denk dat het verkeerd zou zijn om het terugdraaien van de belastingtariefstijgingen af te schrijven als een complete tijdverspilling.
Ik denk dat met de omkering van de heffing voor gezondheidszorg en sociale zorg, we altijd het gevoel hadden dat mensen die heffing toch een beetje vertekend hadden, om alle redenen die vaak worden genoemd. Het belast mensen in de werkende leeftijd, het is geen belasting voor gepensioneerden, het is in wezen een nationale verzekering met een paar toeters en bellen en er zijn waarschijnlijk andere manieren om het geld in te zamelen.
Maar het roept wel de vraag op hoe je ervoor gaat betalen. Omdat het feit is dat het een zeer aanzienlijk bedrag opleverde. Het lijkt erop dat het plan van Truss is dat ze ontdekt dat door extra lenen in wezen tussen de regels door te lezen is, het is fiscale expansie en wat bezuinigingen, maar het is gewoon gemakkelijk om bezuinigingen of efficiëntieverbeteringen te beloven als je niet aan de macht bent als je er eenmaal bent en de afdeling begint je te vertellen waar ze geld aan moeten uitgeven.
Hoe zou de overheid volgens u het belastingstelsel moeten gebruiken om nivellering te ondersteunen?
Ik denk dat deconcentratie moet worden beschouwd als een onderdeel van nivellering. In een ideale wereld zou je meer investeringen krijgen in de noord-, zuidkust en het westelijke land, en helemaal geen kosten in Londen en het zuidoosten. Maar in werkelijkheid heb je het over het verschuiven van investeringen tot op zekere hoogte.
Je kunt investeringen verschuiven via infrastructuur, zoals HS2, of je kunt het doen via gerichte subsidies en subsidies, en dat is veel waar de nivelleringsvoorstellen over gingen.
Het belastingstelsel is niet gebruikt als leveller voor nivellering, of voor regionale egalisatie. Ik denk dat als de persoonlijke belastingen in bepaalde achterstandsgebieden een paar procentpunten lager zouden zijn, naast goedkope huizenprijzen en lagere bedrijfstarieven, ik er vrijwel zeker van zou zijn dat er aanzienlijke stromen mensen naar die gebieden zouden komen omdat het de moeite waard zou zijn . Als het noorden fiscaal goedkoper was dan het zuidoosten of Londen, zou ik misschien overwegen om te verhuizen.
Welke belastingvermindering voorspelt u dat bedrijven kunnen verwachten van de volgende begroting?
We weten dat we een terugdraaiing van de zorgtoeslag en een moratorium op de groenestroomheffing gaan krijgen.
Er is gespeculeerd of het VK eenzijdig afstand zou doen van de tweede pijler. Die vraag is mij ook gesteld door Amerikaanse collega’s en klanten. Ik denk dat het verdwijnen onwaarschijnlijk is. Het kan zijn dat ik ongelijk krijg.
Ik denk dat als BEPS twee pijler één en pijler twee mislukken, dit komt omdat het internationaal zal instorten, in plaats van dat het VK zijn eigen ding doet. Ik denk gewoon dat er te veel internationale druk is, en het VK liep voorop bij het opstarten van dit proces, het lijkt hoogst onwaarschijnlijk dat we dat zouden doen. Ik vermoed dat de Schatkist en HMRC er gewoon mee doorgaan.
Denkt u dat het verlagen van de btw een positieve stap zal zijn, vooral om bedrijven te helpen?
Het probleem met btw-verlaging is dat het om te beginnen inflatoir is en extreem duur. De regering heeft zich vrij stil gehouden over wat te doen.
Een btw-verlaging zou bedrijven kunnen helpen, maar het doel van btw-verlaging als beleid is om de druk van consumenten weg te nemen. Ik denk dat er andere dingen zijn die bedrijven liever eerst willen zien.
Als u een B2B-bedrijf bent, maakt het op de een of andere manier niet echt uit, als u detailhandelaren bent, is het natuurlijk veel belangrijker.
Hoe kan automatisering helpen bij veranderingen in fiscaal beleid?
HMRC moest echt een groot deel van hun branche pauzeren, met name het digitaal maken van belastingen, vanwege Covid. Ze hebben een digitaliseringsagenda, waarvan ik denk dat die zal doorgaan en de zaken in de loop van de tijd meer geautomatiseerd zal maken.
Dit betekent op korte termijn meer werk voor multinationals, omdat ze hun compliance-systemen moeten aanpassen en de aard van hun gegevens moeten verbeteren.
Er komt pijler één en twee waarin, ervan uitgaande dat ze gebeuren, er een hele lading meer admin zal zijn, je zult het zeker hebben in sommige grotere multinationals. U moet ten minste één persoon hebben die zich toelegt op het beheer van pijler één en twee, en op de lange termijn geldt: hoe meer u automatiseert, hoe gemakkelijker het wordt.
HMRC doorloopt cycli van focus op naleving en handhaving, en vervolgens cycli van kijken om wat bedrijfsvriendelijker te zijn. Een paar jaar geleden gingen ze behoorlijk op naleving en handhaving gericht. Zo introduceerden ze zaken als de verlegde winstbelasting en de divergentieregeling. Ze waren zeer terughoudend met het geven van eerdere afwijkingen of uitspraken over wat dan ook, omdat ze bang waren dat dit iets zou kunnen zijn dat volgens de EU-regels gerapporteerd zou kunnen worden.
Ik krijg het gevoel dat ze waarschijnlijk een beetje meer terugdraaien en met bedrijven willen werken en ervoor willen zorgen dat ze bedrijven stimuleren om het juiste te doen.