- Het kantoor en zijn personeel voldoen aan de professionele normen en de toepasselijke wettelijke en reglementaire vereisten; en
- Rapporten uitgegeven door het kantoor of de opdrachtpartners zijn passend in de gegeven omstandigheden.
Het kwaliteitscontrolesysteem
Het kantoor dient een kwaliteitsbeheersingssysteem op te zetten en in stand te houden dat beleidslijnen en procedures omvat die betrekking hebben op elk van de volgende elementen:
- Leidinggevende verantwoordelijkheden voor kwaliteit binnen het bedrijf.
- Relevante ethische vereisten.
- Aanvaarding en voortzetting van klantrelaties en specifieke opdrachten.
- Personeelszaken.
- Betrokkenheidsprestaties.
- Toezicht houden.
Het kantoor documenteert zijn beleidslijnen en procedures en communiceert deze aan het personeel van het kantoor. (Zie Par. A2-A3)
Het kantoor dient een kwaliteitscontrolesysteem op te zetten, te implementeren, in stand te houden, te bewaken en af te dwingen dat een redelijke mate van zekerheid verschaft dat zijn personeel de professionele standaarden en de van toepassing zijnde reglementaire en wettelijke vereisten naleeft, en dat de opdrachtrapporten van het kantoor geschikt zijn voor de omstandigheden.
Dienovereenkomstig dient het kwaliteitsbeheersingssysteem van het kantoor op passende wijze gedocumenteerde, gecommuniceerde en gecontroleerde beleidslijnen en procedures te bevatten die elk van de volgende elementen behandelen.
- Leidinggevende verantwoordelijkheden voor kwaliteit binnen het bedrijf
- Relevante ethische vereisten (inclusief onafhankelijkheid)
- Aanvaarden en continueren van klantrelaties en specifieke opdrachten
- Personeelszaken
- Opdrachtprestaties (inclusief opdrachtkwaliteitscontrole)
- Toezicht houden
Er wordt voorgesteld om de onderliggende basis van het kwaliteitscontrolesysteem te bouwen op principes die de nadruk leggen op:
- Ethisch gedrag
- Onafhankelijkheid en objectiviteit
- Behoud van vakbekwaamheid
- Zorgvuldigheid en kwaliteit van het werk
- algemeen aanvaarde praktijknormen;
- Duidelijkheid van formulering en begeleiding;
- Praktisch en relevant in balans met economie, bedrijfsomvang en middelen, en redelijke kosten/batenoverwegingen voor klanten en het bedrijf;
- Redelijk klantbehoud; en
- Ontwikkeling, tevredenheid en behoud van personeel.
Dienovereenkomstig is het kwaliteitscontrolesysteem ontworpen om de specifieke elementen en praktijken te omvatten en aan te pakken die nodig zijn om aan professionele normen, toepasselijke wettelijke en regelgevende vereisten en de IESBA-code te voldoen of deze te overtreffen.
In de inleiding van de algemene beleidsverklaring van het kantoor inzake kwaliteitsbeheersing kan het kantoor zijn missieverklaring opnemen. Een bedrijf wil misschien ook zijn doelen en details over de organisatiestructuur identificeren.
Nu lezen: Break-even-analyse gebruiken om zakelijke beslissingen te nemen
Algemene rollen en verantwoordelijkheden van alle partners en medewerkers
- Alle partners en medewerkers zijn, in verschillende mate, verantwoordelijk voor het implementeren van het kwaliteitscontrolebeleid en de procedures van het kantoor.
- In overleg met alle partners en medewerkers kan een kantoor ervoor kiezen om de gemeenschappelijke waarden vast te stellen die het bereid is te onderschrijven en die deel zullen uitmaken van zijn kwaliteitshandboek. Deze waarden kunnen de kwaliteit van de dienstverlening, tijdige en gepaste communicatie met de klant en een collegiale professionele houding binnen het bedrijf omvatten, die wordt ondersteund door integriteit, nauwgezetheid en overleg.
Neem vandaag nog contact op met PATC
Als u hulp nodig heeft bij de financiën van uw bedrijf, van boekhouding tot belastingadvies en financieel beheer, kan PATC u helpen. Neem vandaag nog contact met ons op en laat ons weten hoe we u kunnen helpen.
Nu lezen: Implementatie van liquidatieprocedures voor het bedrijf